Flyer Zorg Gastvrijheid, Gastvrijheidscoach
Flyer Zorg Gastvrijheid, Gastvrijheidscoach

Gastvrijheidsplan Zorginstellingen 

 

 

Gastvrijheid kan je op allerlei manieren implementeren in je organisatiestructuur en werkprocessen. Daarom is een gastvrijheidsplan op maat, onder begeleiding van onze experts, een waardevolle tool om in handen te hebben als organisatie. Hierin maak je heldere en duidelijke afspraken voor maar vooral met elkaar!

 

Voor wie?

Dit traject bieden we aan teams aan die werkzaam zijn in de zorg zoals specialistenteams, horecateams, artsen en verpleegkundigen en ondersteunende diensten.

 

 

Mooi detail

We matchen onze expert altijd zorgvuldig aan onze opdrachtgevers. Bij grotere aanbestedingen en trajecten bieden we de mogelijkheid om meerdere van onze coaches te laten pitchen, zodat de opdrachtgever samen met de consultant de coach kiest die het beste bij hen past. 

 

We gaan altijd voor 100% resultaat, daarom is een 100% match erg belangrijk!

 

Hoor en zie je personeel

Gastvrijheid begint bij je medewerkers. Ontevreden medewerkers die niet gezien of gehoord worden of zelden een compliment krijgen zullen niet snel openstaan om zich positief en gastvrij te gedragen. 

 

Wat doe je om je medewerkers te motiveren en te stimuleren?

wat kan er beter in de toekomst?

 

Maak elke medewerker belangrijk

Maak elke medewerker belangrijk en doordring ze van het feit dat alle facilitaire diensten bijdragen aan de beleving en het herstelproces van de patiënt. Van de technische dienst die de airco repareert tot degene die de koffie serveert of het ziekenhuis dag en nacht beveiligt.

 

Hoe maak jij jouw medewerker belangrijk?

 

Verschillende visie

Onthoud dat de visie van het management op gastvrijheid vaak verschilt met het beeld van de medewerker en de dagelijkse praktijk. Mensen werken onder grote tijdsdruk, ervaren stress en zijn in een extreem dynamische omgeving waar leven en dood dicht bij elkaar staan. Verplaats je daarom in de medewerker, loop desnoods een keer mee op de afdeling om te ervaren hoe het is. Kijk hoe je jouw visie kan aanpassen voor elke afdeling en zoek naar overeenkomsten.

 

Komt jouw visie overeen met die van je personeel?

 

Iedereen dezelfde filosofie

Formuleer een filosofie over gastvrijheid en vat die samen in een duidelijke, pakkende en begrijpelijke slogan die voor iedereen werkt. Zo heeft IKEA, de meest gastvrije retailer ter wereld, de slogan: ‘Oprechte aandacht maakt alles mooier.’ Ondanks dat het gastvrijheids niveau per afdeling anders kan zijn kunnen jullie samenwerken vanuit dezelfde basisfilosofie.

 

Welke slogan of filosofie past bij jouw zorginstelling?


Bewustwording

Gastvrijheid gaat over bewustwording. Onderzoek heeft aangetoond dat als je een willekeurige medewerker vraagt hoe gastvrij hij of zij is, hij zichzelf beloont met een score van 95 uit 100. Vraag het een directe collega en de score daalt al naar 50 procent. Vraag het een patiënt en het cijfer komt uit rond de 35 procent. Patronen en manieren om met elkaar om te gaan zijn ingesleten en kunnen alleen veranderen door er dagelijks in te investeren.

 

-Hoe kan jij helpen die patronen te doorbreken?

-Hoe maak jij je personeel bewust van hun ingesleten patronen?

 

Nudging

Grote veranderingen kan je niet van de ene op de andere dag realiseren, en komt van binnenuit de organisatie. Kijk eens kritisch naar uw eigen managementstijl en hoe u omgaat met het personeel. Geef altijd het goede voorbeeld en stuur bij door nudging. Dit is een techniek waarbij je steeds een klein beetje bijschaaft in het gedrag. Zo kan je op subtiele wijze je personeel aansporen in het aanleren van nieuw gedrag dat duurzaam op positieve wijze verandert.

 

-Op welke manier geef jij het goede voorbeeld aan je personeel?

 

Top to bottom & bottom to top

Omdat gastvrijheid een kunst is en geen kunstje kan je het niet opleggen of vastleggen in protocollen. Het werkt alleen als het in alle lagen wordt doorgevoerd. pas dan creëer je een gevoel van gelijkwaardigheid en saamhorigheid. Alleen vanuit dat gevoel kan gastvrijheid groeien en groeit je patiënttevredenheid.

 

-Hoe zorg jij voor verbinding en saamhorigheid tussen de afdelingen?

 

Mindset

Onderzoek heeft aangetoond dat het grootste verbeterpunt ligt in de mindset van je personeel. Daarnaast is er een grotere bewustwording en mentaliteitsverandering bij de patiënt. Patiënten worden steeds mondiger en hebben meer en andere behoeften. Uit onderzoek is gebleken dat minder dan de helft van het ondervraagde zorgpersoneel weet waar de patiënt behoefte aan heeft.

 

-Hoe kom je erachter wat jouw patiënten verwachten? 

-Hoe kan je die verwachtingen waarmaken?

 

Vrijheid

Vaak worden regels, protocollen en procedures binnen een ziekenhuis gezien als een belemmerende factor om gastvrijheid uit te dragen. Wij moedigen je aan om de alle regelgeving die er nu eenmaal is in een zorginstelling te zien als een kader waarbinnen je personeel vrij mag bewegen om zo gastvrij mogelijk te zijn. Zoek de grenzen op en probeer binnen wat kan en mag het maximale te bereiken.

 

Neem contact op