Stefan Tiemeijer

stefan tiemeijer

32 jaar en een echte horecatijger, ik ben begonnen in de horeca toen ik 13 jaar was in de spoelkeuken, doorgegroeid als keuken medewerker en dit met 10 jaar met veel plezier gedaan.

Met deze passie in mijn achterhoofd ben ik de opleiding horecamanger aan het Mondriaan gestart, de menier van opleiden sloot helaas niet aan bij mijn wensen waardoor veel basiskennis niet is blijven hangen. Ik heb toen de overstap gemaakt naar HBO Facility Management. Dit heb ik afgerond en daarbij de diploma’s SVH Sociale Hygiene en Leermeester behaald

De droom om een ondernemer te worden in de horeca bleef bestaan, dus ben ik de Grolsch Horeca Academie gestart, opleiding tot ondernemer. Deze opleiding heeft mij de ins en outs op cijfers en nummers gegeven en geleerd hoe te sturen vanuit die positie. De inhoudelijke vakkennis (drank en warenkennis) heb ik mijzelf in de jaren horecaervaring zelf moeten aanleren. Een huis wordt ook niet gebouwd zonder eerst een juist fundament te plaatsen. dus jaren, dus ik heb mijn oude schoolboeken er weer bijgepakt en mezelf bijgespijkert.

Gedurende de tijd dat ik mijn restaurant aan het opzetten was ben ik Patrick tegen het lijf gelopen en hebben we altijd contact gehouden omdat onze visie op horeca nagoeg overeenkwam maar wij beide kwaliteiten bezitten waardoor we onze kennis en daarmee onze operatie (horeca is elke dag weer strijden voor een geslaagde dag met nieuwe uitdagingen) naar een hoger niveau konden tillen.

Toen de gastvrijheidscoach geboren werd ben ik gevraagd om ondersteuning te bieden als opleidings manager en 1-op-1 coaching en dit heb ik met beide handen aangegrepen! Het delen van kennis en het zien groeien van de mensen zowel persoonlijk als zakelijk is prachtig om te zien en geeft persoonlijk natuurlijk veel voldoening.

Waarom ik geloof dat de opleiding en coaching een toegevoegde waarde heeft

Kennis is macht wordt er wel eens gezegd. Het delen van deze kennis zorgt ervoor dat mensen ook anders naar je gaan kijken en je als mentor gaan beschouwen. Het hebben van kennis wat ook buiten jouw concept valt, zal anderen inspireren en zorgt voor persoonlijke ontwikkeling en wellicht wel de stap naar een volgende positie in je carriere. doorgroei mogelijkheden, één van de meeste gehoorde redenen binnen de horeca om te wisselen van baan. Investeren in de mensen die bij je werken dus!

De opleiding is de kern van Horeca, zonder deze onderdelen bestaat er geen horeca. de coaching zorgt er natuurlijk voor dat wij de tools aanreiken om de kennis ook gelijk in praktijk te brengen en van de cursist een trainer te maken. Train de trainer!

Communicatie is ook een heel belangrijk onderdeel, in de meest brede zin van het woord; als gastheer of gastvrouw ben je simpelweg altijd in beeld. De gast staat centraal, in welk segment dan ook, gedurende het hele verblijf. Je leert dat je als team de allerbeste service kan verlenen, en dat daar vele hulpmiddelen voor zijn, zodat je als team het uithangbord bent van het bedrijf.

Meerwaarde van dit collectief

Specialisatie, ieders heeft zijn eigen expertise waardoor we elke uitdaging van verschillende invalshoeken kunnen bekijken. De ondernemers krijgen hierdoor een allesomvattend advies krijgen op maat gemaakt. Geen algemeen advies maar diverse uitgangspunten van waaruit we met ondernemer aan de slag gaan en helpen met het ‘verbouwen’ van het team, organisatie zonder dat de gast hier hinder van ondervindt, of het aanreiken van de bouwstenen om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen terwijl we met de ondernemer meedenken en met zijn team samen sterk staan.

Meest gastvrije herinerring

De herinerringen die mij bijblijven zijn vaak de kleine gastvrije gebaren, niet alleen degeen richting mij maar de gastvrijheid die het bedrijf voor elke gast uitstraalt. Ik kan zo blij worden van een persoonlijk bericht op jouw als persoon gericht als je op je hotel kamer aankomt.

Het krijgen van een kleinigheidje als je tafelgenoten een dessert nemen en jij niks neemt. Die gebaren waar gasten jaren later nog met plezier aan terugdenken. Een restaurant waar een kind direct wordt verwend. Bij binnenkomst krijgen ze meteen een stoelverhoger op de stoel, wordt er apart kinderbestek en een klein wijnglas ingedekt, super. Essentieel aan gastvrijheid is dat het vanuit uzelf, uw medewerker of het bedrijf moet komen. En dat u het altijd doet, niet alleen bij de ‘leuke’ gasten. Het moet zich rondzingen.