11+1 Gouden Terras Tips voor de anderhalve meter horeca!

Terrastips Gastvrijheidscoach

Hoe ging het bij jullie de afgelopen week? 

Als je de afgelopen elf weken wil compenseren met de helft van de gasten betekent dat de gemiddelde besteding op je terras keer vier moet! Dat lijkt natuurlijk gekkenwerk, maar niks is onmogelijk!

Van ons krijg je daarom alvast 11+1 gratis gouden terrastips. Inclusief voorbeelden! Dus geen random dingen van internet, maar info waar je echt je voordeel mee kan doen.

“Volgens onderzoek is de besmettingskans buiten nihil en je ziet dat de consument de terrassen weer bezoekt en binnen (nog) achter blijft in veel gevallen. Daarom is het mega belangrijk dat jij en je team elke dag, bij elke gast en op elk moment gefocust zijn op beleving en omzet.” 

Tip 1 Werk met slimme shifts. 

Wie is de “hosselkoning” van de tafeltjes in jullie team?

Vraag van tevoren hoe lang gasten willen dineren of lunchen. Laat de dag op je terras organisch verlopen en noteer per reservering de wensen en de gewenste verblijfsduur! 

Dus niet zomaar mensen dwingen in een timeslot! Iedere gast heeft verschillende behoeften. Speel daar op in!

Niet iedereen wil in de zomer drie gangen eten, zeker ouderen niet! Ontwikkel voor de lunch een licht (en zomers) driegangenmenu voor gasten die langer willen tafelen. Vul je kaart met lichte gerechten en salades. Zorg voor een goed verzorgde borrelkaart tussen 15.00 en 17.00 met uitgebreide borrelplanken.   

Tip 2 Vergeet niet dat low en no alcohol dé trend en winstpakker tegelijk is! 

Mocktails, dus cocktails zonder alcohol zijn helemaal trending en bovendien: Een enorme winstpakker! Denk aan huisgemaakte ijsthee, alcoholvrije gintonics, mojito’s en andere aperitieven. Het internet staat vol met toffe recepten! En geef er vooral je eigen draai aan!

In 2020 zullen we veel nieuwe laag-alcohol en non-alcoholische dranken zien. Vooral onder de jongere consumenten zijn de niet-alcoholische opties bijzonder populair. Merken, mixologen en barmannen hebben altijd benadrukt dat smaak de sleutel is, deze opleving is te verwachten omdat het eigen welzijn een hot topic blijft. Veel mensen zijn klaar met katers, en kiezen dit jaar voor laag- en non-alcoholische dranken.

Deze merken spelen al in op deze trend;

Tip 3 deel samples uit en watermeloen bij warm weer

Proef – Ruik – Voel – Zie – Hoor

Laat gasten proeven van je nieuwe gerechten die je in Lockdown hebt bedacht. Ga rond met een veel te volle schaal met watermeloen en deel die gratis uit. Dit trekt geheid mensen die aan komen fietsen of langs lopen! Iedereen lust met warm weer wel een stuk meloen, zeker als het gratis is.

toeristen en lokale gasten ook allemaal verschillende behoeften hebben! Check wanneer de vakanties, feestdagen en bouwvak is in omringende landen en pas je signing aan, aan de toeristen op dat moment. Zeker in de toeristische gebieden! Zorg dat je team op de hoogte is van gebruiken bij bepaalde nationaliteiten. 

Tip 4 Herken je gasten!

Het toeristenseizoen is geopend, de grenzen gaan langzaam open. Ieder land heeft zo zijn eigen gewoonten, behoeften en gebruiken. Lees je in en ken de behoeften van jouw gast! Een Duitser luccht anders dan een Fransman. En een Japanner wil anders behandeld worden dan een Amerikaan! Daarnaast is het goed om te weten dat zakelijke gasten, toeristen en lokale gasten ook allemaal verschillende behoeften hebben! Check wanneer de vakanties, feestdagen en bouwvak is in omringende landen en pas je signing aan, aan de toeristen op dat moment. Zeker in de toeristische gebieden! Zorg dat je team op de hoogte is van gebruiken bij bepaalde nationaliteiten.

Tip 5  Maak zoveel mogelijk standaard cross-sell combinaties

En verzin voor alle standaard producten een upsellvariant. Bier wordt speciaalbier, brood met kruidenboter wordt een klein plankje met kaas, charcuterie en brood. Leg elke week de nadruk op maximaal vier combinaties en maak er een wedstrijdje van onder het personeel! Bestel ons verkoop template en pak binnen korte tijd structureel 10% meer omzet, gegarandeerd! Maak je team dagelijks bewust van de invloed die zij hebben op de minimale, gemiddelde en maximale omzet per couvert. En die is zo verdomd belangrijk geworden nu we weer open mogen!

Tip 6 Ga door met je bijverdienmodellen. 

Stroomlijn je kaart voor take-away, verklein je kaart desnoods. Verzin handige menu’s. En: verkoop actief dingen op je terras. Je hebt ruimte genoeg over om een aantal activiteiten op je terras te ontwikkelen. 

Zet een tap neer met jullie lokale pils, ga Vlaamse frites bakken voor de kids of verkoop raketjes, pannenkoeken, oesters of charcuterie. Zet een gintonicbar tussen de tafels! Het moet natuurlijk wel een beetje bij je concept passen maar verhoog de beleving op je terras!

Tip 7 Social distance? Social awereness!!

Zien en gezien worden. 

“Als elke dag 20 gasten een post met goede foto en jullie tag op social plaatst heb je een enorm bereik!” 

Zorg dat je medewerkers zelf aanbieden om een foto te maken. Dat ze goede foto’s maken (belichting en kader is essentieel) en laat ze vragen om getagd te worden! Gratis online zichtbaarheid. Daar kan geen online campagne tegen op!

Tip 8 Help elkaar! 

Het klinkt gek maar gun elkaar het licht in de ogen. Als je op een horecaplein zit, laat de ene de beste zijn in ontbijt, of koffie, of cocktails. Onthoud: Hoe drukker het plein, hoe beter voor iedereen!

Tip 9 Hygiëne op het terras

De serieuzer jij en je team het nemen, de serieuzer je gasten om zullen gaan met hygiëne en terug blijven komen. Gasten hebben behoefte aan het kunnen waarnemen van een strak hygiënebeleid. Denk aan onmisbare handsanitizers of een ‘hot towel’. Maar zorg ook dat de gast je medewerkers regelmatig hun handen zien schoonmaken. Laat zien dat jullie het serieus nemen maar behoud de balans en geef je gasten het gevoel dat ze zich kunnen ontspannen 

Tip 10 de Terrasbuddy

De meeste zaken die we adviseren hoe ze nieuw horecapersoneel inwerken, werken met een terrasbuddy, oftewel een ervaren medewerker die de nieuwe medewerker de do’s en don’t s van het terras bijbrengt. maar laat ze ook meedenken om betrokkenheid te creëren. Zorg ervoor dat de gast centraal staat en niet de klusjes. Omzet minded en gastbeleving voeden is de rol van je terrasteam.

BONUSTIP

Tip 11 Bestel hier ons upsell template

Gegarandeerd minimaal 10% meer omzet! 

Upsell-template-gastvrijheidscoach

Met dit template word het voor je team een gewoonte om producten die jij selecteert te verkopen. Elke week andere focus. Bij dit template ontvang je een uitgebreide handleiding zodat je direct ermee aan de slag kan want elke euro is er 1!

Tip 12 DE TERRAS COACH

Wil je dat wij jou verder helpen in deze moeilijke tijden? Maak hier een afspraak met een van onze terras coaches. 

Dat gaat veel verder dan deze tips, en een no cure no pay constructie.

Een terras coach komt incognito lunchen of dineren en maakt een inventarisatie van je terras, kijkt naar je kaart en je personeel en leggen nieuwe nuances. 

Waar liggen kansen op omzet verhogen en beleving.

Wij geven daarna een cut-to-fit training en inventariseren daarna het traject. Daarbij monitoren we de resultaten, en als je geen omzetgroei van minimaal 10 procent hebt gehad over een periode van vier weken, dan krijg je van ons je geld terug!

Een terrastraining inclusief:

  • Inventarisatie en nulmeting
  • Voorgesprek management
  • POWER sessie hele team
  • Concrete handvatten om zelfstandig aan de slag te gaan 
  • Meetmoment tussendoor
  • Nazorgtraject

Dit unieke terras coachingstraject kost nu geen € 995,- maar € 499,- excl. BTW voor een heel traject! Succes gegarandeerd! Help jezelf de zomer door en ga met ons in zee! Niet goed, geld terug! 

Boek hier

* Met twee weken bedoelen wij een periode van veertien aaneengesloten dagen waarin de zaak en het terras open zijn. Van tevoren worden omzetdoelstellingen en upsell en cross-sell items geselecteerd waarop de omzetverhoging is gebaseerd. Wij garanderen dat je binnen twee weken minimaal 499,- euro extra omzet hebt gerealiseerd op basis van deze items en doelstellingen.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Stefan Tiemeijer

Stefan Tiemeijer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Veelgelezen artikelen

Ontvang de laatste nieuwtjes

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Een keer per week verrijken we jouw inbox met de laatste nieuwtjes over Gastvrijheid en de ontwikkelingen in de Nederlandse Horeca

Gerelateerde berichten

Wat is emotionele gastvrijheid?

Emotionele gastvrijheid betekent niet dat je huilend een biertje moet tappen. Gelukkig maar. Het is eigenlijk de basisdefinitie van gastvrijheid zoals iedereen het kent. Het